Cesta za polární kruh do Finska
Přípravy
Základem
zahájení všech příprav bylo stanovení pevného termínu (2.7.2005). Tak to bychom
měli, tak teď už jenom nějak sehnat prachy a dát do pořádku mašiny. Pokus o
sehnání sponzorů nedopadl zrovna nejlíp a tak jsme si na většinu výdajů museli
vydělat sami. Nebylo to jenom tak. Jelikož bylo všechno na poslední
chvíli, museli jsme pořádně zabrat. V práci jsme trávili všechen náš volný čas.
Někdy jsme odcházeli až po dvaceti hodinách.
Ovšem
podařilo se nám sehnat i pár příznivců, bez kterých by se naše cesta nejspíš
vůbec neuskutečnila. Firma Motomix-Vorel-Zlín se postarala o výborný stav
našich strojů, na cestu jsme byli vybaveni kompletně zrepasovaným rezervním
motorem a spoustou náhradních dílů. Po finanční stránce nám nejvíc pomohla obec
Horní Lideč, Dřevovýroba Slánský a autoopravna Orság. Pohodlná sedla a
perfektní sady brašen nám ušil pan Molek ze Zděchova. S nemalým zbytkem dalších
věcí nám pomohly naše rodiny. Nejrůznější dolaďování probíhalo ještě před
odjezdem.
Odjezd 2. 7. 2005
Ráno
nám počasí ani při nejmenším nepřálo, ale jelikož jsme tvrdí ogaři z valašska,
vyjeli jsme i za hustého deště. Na start se s námi přišli rozloučit naše
přítelkyně, rodiny, sponzoři a spousta dobrých známých se slovy: „Kdybychom se
už neviděli, tak veselé vánoce“ jsme „natočily vrtule“ a vyjeli na sever. Ani
nám nějak nepřišlo, že sedíme na stroji, který jsme za našich dětských let více
natlačily než najezdily.
Cesta
Za
hustého deště jsme vyrazily směr Česká Těšín. První den cesta probíhala hrozně.
Až na zaseknutý plovák jsme neměli žádné potíže. Pomalu jsme se zbavovali
trémy, nejistoty a přeskládáním zavazadel také bolení našich sedacích partií.
Na hraničním přechodu jsme ještě dostali vyndáno od celníků za to že
nesvítíme a taky za to, že jsme právě vyjeli ze zákazu vjezdu. Jelikož jsme
ráno vyjeli až o kolo desáté hodiny, ujeli jsme do večera „pouhých
3. 7. 2005
Na
druhý den ráno jsme zaspali. Vzbudila nás až naše hostitelka (8.30 hod.). Cesta
ubíhala docela pomalu. Samá rovina. Ono se to nezdá, ale když se jede čtrnáct
hodin pořád rovně, už to leze celkem na nervy.
Neuvěřitelnou
rychlostí (
Po
cestě jsme potkávali hodně motorkářů. Všichni nás zdraví a obdivují naše
mašiny. Na večer jsme dorazily do města Lojza (nebo tak nějak). Nocleh jsme si
zajistili opět na zahradě jednoho rodinného domu. Opět jsme byli překvapeni
teplou večeří. Poláci jsou opravdu přátelští a pohostinní lidé. Druhý den jsme
ujeli něco přes
4. 7. 2005
Třetí
den ráno jsme se na benzině konečně osprchovali a o nějaké to kilo lehčí jsme
vyrazily směr Litva. Cesta byly pořád stejně ubíjející, stroje i počasí
kupodivu OK. Nejhůř se jelo okolo poledne. Před únavou jsme vždy utekly na
benzínku ke chladničce s redbulem. Chvíli po dvanácté jsme přeletěli litevské
hranice. Třetí den se opět neobešel bez několika dopravních přestupků (jízda po
dálnici v protisměru, přejíždění přes dělící pás dálnice…….). Ve 23.00 hod.
jsme zakotvily na malém statečku. Noc zde byla docela krátká a drzí komáři nás
štípali i přes několik vrstev oblečení.
5. 7. 2005
Plán
zněl jasně – Tallin. A přes to nejede vlak.
Začal
mi blbnout tachometr, ale kašlal sem na to. Stejně jsem ho nesledoval. Těsně
před Rigou jsme měli odbočit, ale já zapomněl a udělal jsem si zajížďku (tam i
zpět 40km). Petr odbočil správně a asi hodinu na mě musel čekat. To je
tak, když se nedívám do zrcátka a nesleduji telefon. V Lotyšsku jsme se konečně
dostali k moři. Překvapily nás písčité pláže a poměrně teplá voda. Nemohli jsme
odolat a museli tam skočit. Asi po hodině jsme vyrazili. Ale jen na chvilku,
protože nám někde v horách došel benzin a nějaký ten kilometr jsme museli
tlačit. Z Estonska jsme si moc zážitků nepřivezli, protože tam kromě lesů a pár
měst nic není. Snad jen to že je tam znát velký vliv bývalé SSSR, hrozná
architektura, samý beton a šeď.
6. 7. 2005
Nad
ránem jsme přijeli do Tallinu. Terminál trajektu byl otevřen až od osmi hodin,
proto jsme si trochu zdřímli na lavičce. Petr šel zatím ulovit něco ke
snídani (benzinka – bageta a nejlevnější balená voda). Plavba na trajektu
byl úžasný zážitek, v našem případě umocněn tím že náš trajekt (Romantika) byl
vůbec největší lodí která na té trase jezdí. Za necelé tři tisíce nás dopravil
do Helsinek, odkud jsme vyrazili směr Lahti. Po nějakém tom bloudění jsme se
ocitli na dálnici, kde nás zastavila policie, asi po
7. 7. 2005
Ráno
jsme se vzbudily úplně mokří. Spacáky, oblečení, no prostě všechno, dokonce i
přilby! Proto jsme vzali nohy na ramena a honem pod nejbližší most, kde jsme se
oblékli do suchého a nepromokavého a za deště jsme vyrazily dál. Když konečně
přestalo pršet, oblečení jsme si pověsily na mašiny a jely dál směr Oulo.
Po
cestě jsme potkali spoustu Harleyů. A všichni mířili jedním směrem. že by
nějaký sraz?
Večer
byly naše věci suché, ale raději jsme rozložili stan.
8. 7. 2005
Krajina
ve Finsku byla nádherná – spousta jezer, lesů a půlnoční slunce. Sem tam nějaký
ten dřevěný domek. Cestou jsme se dozvěděli že se v Rovaniemi – polární kruh,
koná motorkářský sraz. Plni nadšení jsme jeli směr Rovaniemi.
Za
polární kruh jsme se dostali něco po jedenácté. Pocity které jsme prožívali,
byli neuvěřitelné. Konečně jsme si splnili sen, za kterým jsme si tak tvrdě
šli. Celé město až neuvěřitelně dýchalo severem. V ten moment jsme si připadali
jako opravdoví motorkáři. Bylo nám prostě nádherně.
Ve
městě jsme se zdrželi pouze krátce. Hlavní cílem se stal motorkářský sraz
vzdálený necelých
9. 7. 2005
Tak
a teď konečně den odpočinku. Na srazu jsme se měli opravdu výborně. Jídlo a
pití jsme měli zajištěno zdarma. Celý den jsme popíjeli, koupali se v řece
Kemioku a povídali si s motorkářema. Bylo nám opravdu super. A ukázalo se, že i
ty do půl pasu potetované a šíleně zarostlé zjevy jsou moc milí a přátelští
lidé, se kterýma nám bylo moc dobře. Na srazu jsme se jako diváci zúčastnili
závodu ve sprintu starých krosových motorek, které z převážné části tvořily
Jawy a Čezety. Naše cesta nemohla mít lepší cíl.
„Když
jsme plánovali cestu do Rovaniemi, tak nás ani ve snu nenapadlo že se trefíme
do termínu a místa konání nějakého srazu. Nebýt potetované hárleykářky, která
nás potkala cestou a pozvala na něj, tak se o srazu stejně nedozvíme!“
10. 7. – 16. 7. 2005
Cestu
na zpět již moc rozebírat nebudu. Obešla se bez větších potíží a na rozdíl od
cesty tam jsme konečně víc jedli. Místo stanu jsme jen přehodili celtu přes oba
pionýry a vyspali se mezi nimi.
Informace o cestě
Cesta
nám trvala 14dní tam i nazpět. Takže jsme měli na jednu cestu tak 6dní. Celková
délka byla 4950km. Za den to dělalo v průměru 400km, to v praxi znamená někdy
jen
Můj pionyr bral nějakých 2.4l/100km, což bylo asi o
Náhledy fotografií ze složky finsko
Komentáře
Přehled komentářů
Chalani ....myslím že sa budem opakovat ale Ste ozajstný BORCI s velkým B ....obdivujem vás že dokážete z takovýma legendárnýma skútrama :D takovéto veci.já také vlastním tento stroj a sem spokojný.nejste zaregistrovaný na facebooku ??
mazec
(kenny, 2. 9. 2007 15:32)panove respekt!:) uz se tesim na sve podobne zazitky... jenze na pinckovi si to asi netroufnu... jak rikam, respekt!
poklona
(bosik, 6. 7. 2007 23:23)Kluci skladam vam velkou poklonu za to odhodlani s ktery ste do toho sli ja nejvic najel na pionyru 150km za den a tyden sem si nemoh sednout :D.Takovy mali dotazek psali jste ze mazete plnou syntetikou a jaky ste davali pomer olej:benzin?
ste borci
(milanek, 4. 3. 2007 22:22)co dodat snad mi jen chybi pocty kilometru a kolik vam to bralo jinak vsechna cest ujet tohle na fekalovi je nejmin 10x tezsi nez na trinde a i to je jesne nejmin 2x horsi nez na japonci takze jste 20 nasobni bodci nejmin
Bezva cestopis....
(Jirka, 4. 2. 2007 19:07)
Vas cestopis jsem si precetl s chuti a na jeden zatah, jelikoz se letos chystame taktez za severni polarni kruh------ale pojedem dvema auty a do Norska-zpet pres Svedsko.
Moje stranky: www.hladomorna.estranky.cz
a na nich to pak mozna bude popsane...cao--Jirka.
Celoživotný zážitek
(Michal, 6. 6. 2010 21:56)